عرش الهی (تحقیق دانشجویی)

یکی دیگر از موضوعاتی که به تناسب مباحث مطرح شده در روایات کتاب شریف توحید صدوق (ره) در جلسات هفتگی شرح این کتاب به بحث گذاشته شد،‌ موضوع “عرش الهی” بود. برای این منظور تعدادی از دانشجویان عزیز شرکت‌کننده در این جلسات تحقیقات و مطالعاتی را انجام داده و برای من ارسال کردند. ضمن تشکر از همه این عزیزان، در اینجا مجموعه‌ای که خانم رقیه لطف خدایی از دانشجویان دانشکده مجازی علوم حدیث جمع‌آوری و آماده کرده بودند را برای مطالعه خوانندگان گرامی تقدیم می‌کنم.


اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ ﴿۲۶﴾


خداى یکتا که هیچ خدایى جز او نیست پروردگار عرش بزرگ است.(سوره نمل)


مقدمه:


از بررسی آیات و روایات می‌توان چنین گفت که دو واژه «کرسی» و «عرش» دارای مضامین مشابهی است و در برخی روایات نیز به تفاوت میان این دو پرداخته شده است. لذا در کنار بررسی معنای عرش، در موارد لزوم به بررسی معنای کرسی نیز خواهیم پرداخت. در متن قرآن کریم، کلمه «عرش» ۲۸ بار و کلمه «کرسی» ۲ بار تکرار شده است. این نکته نیز قابل تامل است که: برخی معتقدند، عرش و کرسی هر دو به معنی بلندی است، اما عرش بلندای بیشتری نسبت به کرسی دارد.


همچنین در قرآن کریم هر جا به عرش اشاره شده است قبل یا بعدش ذکر قدرت الهی نیز آمده است. در واقع میتوان اینگونه گفت که، عرش بلندی قدرت و کرسی بلندی علم است. (همیشه باید علم و قدرت در کنار هم قرار ‌گیرند تا مفید و کامل باشند.)


همانطور که با تأمل در روایات نیز به این معنا خواهیم رسید.


ادامه مطلب

3 پاسخ به “عرش الهی (تحقیق دانشجویی)”

  1. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز که در عرصه ی اطلاع رسانی و خدمت به دین می کوشید؛
    از شما درخواست می کنم که در اسرع وقت به وبلاگ اسلام حقیقی سری بزنید تا نتایج تحقیقات خود را در رابطه با دشمنان مهدویت با عنوان «فراماسونری: دجال آخرالزمان» خدمت شما ارایه نماییم .امید است که کمکی هر چند کوچک به منتظران موعود عصر (عج) در رابطه با شناخت نشانه های ظهور شود. ان شا الله در این مقاله ها خواهید دید که تشکیلات فراماسونری شباهت های اعجاب آوری با آن چه که در باب دجال در روایات اسلامی آمده است ، دارد که این شباهت ها حتی شامل یک چشم بودن دجال، یهودی بودن او، فتنه در بیت المقدس و … نیز می شود که این مسایل در قالب عکس ها و فیلم های بیشماری بیان شده اند. لطفاً در صورتی که مطالب مقالات را مفید دانستید دیگران را نیز به خواندن آن ها دعوت کنید و یا این مقالات را با حفظ امانت کپی نمایید. زیرا همان طور که خواهید دید متاسفانه وقت تنگ است و دشمنان اسلام تلاش دارند تا سال ۲۰۱۰ حکومت جهانی شیطانی را تشکیل دهند. این مساله اهمیت اطلاع رسانی هرچه سریعتر را بیشتر نشان می دهد. پس لطفاً به ما در نشر این مطالب یاری رسانده و بدانید که ان شا الله ظهور نزدیک است و با زمینه سازی نزدیکتر می شود.
    تمامی مطالبی که در مقالات می آیند مستند و جدی هستند و در این مقالات از فیلم ها و عکس های متعددی استفاده شده است. بنابراین خواهشمندیم که در آن ها تامل بفرمایید.
    لازم به ذکر است که در این مقاله، به ترفند های فراماسونری در تشکیل حکومت جهانی شیطانی نیز پرداخته شده است که از جمله ی این ترفند ها می توان به پیشگویی های دروغین نوستراداموس، فیلم ۳۰۰، نبرد کذایی آرماگدون و … نیز پرداخته شده و ارتباط این مسایل با فراماسونری نیز با اسناد و دلایل معتبر بیان شده است. بنابراین خواهشمندیم که همه ی بخش های مقاله را مطالعه فرمایید. پیشاپیش از سنگین بودن وبلاگ به دلیل حضور عکس های زیاد در مقالات، عذرخواهی می نمایم.
    با تشکر
    خادم الامام (عج)

  2. سلام میخواستم کمکم کنید
    راستش به یکی نمیاز دارم که کمکم کنه
    راستش تازگیا خیلی حسودشدم نمیدونم به نظرتون چیکار کنم
    الکی از ادما بدم میاد یا حسم دربارشون بدمیشه نمیدونم چیکار کنم کمکم میکنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *