عیبی داره خوب باشیم اما مذهبی نباشیم؟

 عیبی داره خوب باشیم اما مذهبی نباشیم؟



بخشی از یک گفتگوی اعتقادی در یاهو مسنجر:


**********: ببینید، من سعی می‌کنم اون چیزی رو که می‌فهمم انجام بدم و به کسی بدی نکنم. ولی دین و مذهب رو قبول ندارم. به نظر شما اگه آخرتی باشه، من باید عذاب بشم؟


eyedhamidhosseini: هم از نظر عقل و هم از نظر دین، همه انسانیت ما به عقل و درکمون وابسته است و وضعیت هر کس در آخرت بستگی به میزان احترامی داره که به عقل و درک خودش گذاشته. یعنی خدا هر کسی رو طبق اون چیزی که می‌فهمیده حساب و کتاب می‌کنه. مهم اینه که ما تابع اون چیزی باشیم که می‌فهمیم درست و حقه. پس اگه کسی همین قدر می‌فهمه که نباید دروع بگه و کسی رو اذیت کنه و به همین فهم خودش احترام می‌ذاره و عمل می‌کنه در آخرت جاش خیلی خوبه. حالا اگه بیش از این هم بفهمه و بدونه که خدایی هست و اون خدا دستوراتی داده این مطلب رو هم نباید زیر پا بذاره. اما اگه کسی واقعا این مطلب رو نفهمه خوب خدا هم ازش انتظار نداره.


**********: یعنی پس من می‌تونم همین طوری باشم و از دین خاصی پیروی نکنم و او چیزی رو که خودم درست می‌دونم عمل کنم.


Seyedhamidhosseini: خوب اگه در همین حد می‌دونید درک خودتون رو عیبی نداره. اما اگه حتی احتمال هم بدید که خدا از شما مسئولیت‌هایی خواسته و با این که این همه خوبی و محبت به شما کرده، اما شما به حرفش اعتنا نکنید، خوب این خیلی بد اخلاقی و بی‌انصافیه.  مگه شما نمی‌گید کسی که مردم و موجودات دیگه رو اذیت و آزار کنه آدم بدیه؟ اون وقت به نظرتون اگه کسی به خالق همه هستی بی‌اعتنا باشه و از لطفش تشکر نکنه، این خوبه و کار اخلاقییه؟


**********: من به خیلی از مسایل به  دلایل زیاد نمی‌تونم پایبند باشم. به همین دلیل نمی‌خوام اسم اسلام رو بد کنم چون از خیلی از افراد به اسم اسلام هر کاری می‌کنن ولی من نمی‌خوام همچین کاری کنم.


Seyedhamidhosseini: ببینید ما در درون خودمون یک دشمن خیلی پیچیده و خطرناک داریم که برای دشمنی با ما حیله‌های عجیبی به کار می‌بره و برای رسیدن به مقصود مخفی خودش توجیهات عجیب درست می‌کنه و به اسم و نیت خیر ما رو از سعادت دور می‌کنه. این دلیلی که شما ذکر کردید اصلا قانع کننده نیست. ما باید به انسانیت خودمون و عقل خودمون احترام بذاریم و در حدی که می‌تونیم بهش پایبند باشیم. این حرف بیشتر یک توجیه هست برای رهایی از عذاب وجدان. قبول دارید؟


**********: نه من عذاب وجدان ندارم ولی علاقه‌ای هم به خیلی مسایل ندارم. من خدایی که با هم اثباتش کردیم رو کاملا قبول دارم اما دین نه. من میگم حرفایی که اسلام میزنه قشنگه ولی من قبول ندارم.


Seyedhamidhosseini: یعنی در واقع در شناخت حق مشکلی ندارید و می‌تونید تشخیص بدید اما در گرایش به حق با مشکل مواجه شدید.


**********: تقریبا.


Seyedhamidhosseini: دلیل این مطلب اینه که گرایش‌های انسان کاملا تحت تاثیر روحیاتیه که خودش برای خودش ایجاد می‌کنه. وقتی آدم به یک موضوعی علاقمند میشه از موضوعات دیگه دور میشه. شما باید ببینید چه چیزی در زندگیتون وارد شده که در احساسات و گرایشهای شما اختلال ایجاد کرده. مثل یه فردی که می‌فهمه این غذایی که براش آماده کردن خیلی مفید و لذیذه اما نمی‌تونه بخوره و حالش ازش به هم می‌‌خوره. خوب این می‌تونه نشونه یه جور بیماری باشه. و اگه اون فرد این بیماری رو مداوا نکنه کم‌کم بدنش ضعیف‌تر و ضعیف‌تر میشه و همه چیزش رو از دست می‌ده. شما هر مرام و هر دینی که دوست دارید رو انتخاب کنید اما با خودتون یه شرط بذارید و اون هم این باشه که پا روی هیچ حقی نذارید و برای عقل و درکتون احترام قائل باشید.


**********: همه دین‌ها حرفای مشترکی میزنن من تمامی حرفای جامع شونو قبول دارم اما با بقیش مثل نماز روزه …. مشکل دارم نمیتونم بفهمم و چون نمی‌تونم بدونم چیه پس قبول ندارم.


Seyedhamidhosseini: خوب اتفاقا نماز و روزه جزو حرفای مشترک همه ادیان الهیه.


**********: من با تمامی ادیان مشکل دارم.


Seyedhamidhosseini: نباید چیزی رو به فهمتون تحمیل کنید. بذارید فهمتون آزاد باشه نه در بند. 


**********: خب چون آزاده من درک نمی‌کنم.


Seyedhamidhosseini: شما باید منطقی و مرحله به مرحله فکر کنید و به هیچ موضوع دیگه‌ای اجازه ندید فکر شما رو تخریب کنه. بعد از این که وجود خدا رو قبول کردید و عظمتش رو فهمیدید، اگه کسی اومد و از طرف اون خدا برای شما پیامی اورد، کمترین وظیفه اخلاقی شما اینه که حداقل بررسی کنید ببینید اون فرد راست می‌گه یا دروغ؟ نمیشه بی‌اعتنا رد بشید و بگید من نمی‌فهمم. اگه حتی احتمال بدید که راست می‌گه اون موقع عقل و وجدانتون می‌گه باید حرفش رو جدی بگیرید. ضمن این که حرفایی که اورده همش خوبه و به نفع خود ماست.


**********: من چون احتمال می دم آخرتی باشه این سوالارو ازتون پرسیدم


Seyedhamidhosseini: خیلی خوبه. این نشونه انصاف شماست. پس این نکات رو روش فکر کنید و هر چیزی که فکر خودتون گفت عمل کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *