مهدویت، نقطهٔ اشتراک مذاهب اسلامی

❇️ فرازهایی از مقالهٔ امام مهدی (علیه السلام) از نگاه اهل سنت را که سال‌ها پیش برای دانشنامهٔ آن حضرت نوشتم همراه با متن کامل آن تقدیم می‌کنم:

?با جرأت می‌توان ادعا کرد که این موضوع امری قطعی و از ضرورت‌های اسلامی به‌شمار می‌رود. البته دیدگاه فرق اسلامی در همهٔ جنبه‌ها و جزئیات عقیدهٔ مهدویت یکسان نیست.

?چهار منبع حدیثی اهل سنت، حدیث “المهدی حق من ولد فاطمه” را از صحیح مسلم نقل کرده‌اند . البته این حدیث در نسخه‌های فعلی این کتاب وجود ندارد!

?در میان صحاح سته، بیشترین و صریح‌ترین احادیث در سنن ابی‌داود آمده است. این مصدر روایی با بخشی به‌عنوان “کتاب المهدی” احادیث متعددی را نقل کرده است که بر دوازده‌گانه بودن امامان، هم‌نام بودن آن حضرت با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، طولانی شدن حیات و نشانه‌های ظهور ایشان دلالت دارد.

?سیف‌الدین دهلوی از دانشمندان حنفی در کتاب اشعه اللمعات می‌گوید: احادیثی که مهدی (علیه‌السلام) را از نسل فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می‌داند متواتر است.

?در صحیح بخاری، صحیح مسلم و بسیاری دیگر از صحاح و مصادر حدیثی اهل سنت، حدیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)‌ نقل شده است که آن حضرت تعداد خلفای خود را دوازده نفر اعلام کرده‌اند. بسیاری از محدثانی که مدعی صحت یا تواتر احادیث مرتبط با امام مهدی (علیه‌السلام) بوده‌اند، آن حضرت را دوازدهمین خلیفه از خلفای دوازده‌گانهٔ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دانسته‌اند.

?آنچه به عنوان اختلاف در این زمینه مطرح می‌شود، جز در نکاتی نادر و غیر قابل اعتنا، تنها دربارهٔ تعیین شخص این موعود است. البته علمای اهل سنت هیچ‌گاه فرد خاصی را در برابر شخصیت مورد نظر شیعیان به‌عنوان مهدی موعود معرفی و مطرح نکرده‌اند و دلیل محکمی برای رد ادعای شیعه دربارهٔ این شخص در اختیار نداشته‌‌اند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *