اسلام موروثی از گاوپرستی موروثی بهتر است؟

 


**********: یه نفر می‌گفت: یکی از دلایلی که باعث شد بی‌دین بشم این بود که دیدم خدا روش معقولی برای تقسیم بهشت و جهنم نداره. توی قران گفته که دینی غیر از اسلام پذیرفته نیست. پس بین کسانی که توی یه کشور مسلمون به دنیا میان با کسانی که توی یه کشور یهودی یا گاوپرست به دنیا میان تبعیض قائل شده.


**********: هر چقدر هم که بگید باید بررسی کنن، اونی که توی کشور مسلمون بوده مسلما امکان بررسی بیشتری داره نسبت به بقیه. از طرفی ما تعداد ادیان و فرقه‌های زیادی داریم و امکان بررسی برای شناسایی حقیقت نیست.


Seyedhamidhosseini: درسته که قرآن گفته تنها دین قابل قبول اسلامه ولی این کلمه اسلام که در این آیه اومده اصلا به معنی اصطلاحی یه دین خاص در برابر سایر ادیان نیست. معنیش تسلیم حق بودنه.


**********: تسلیم حق بودن یعنی چی؟


Seyedhamidhosseini: یعنی هر کس اگه همون چیزی رو که می‌فهمه عمل کنه اهل بهشته.


**********: خوب یه گاوپرست یا آتش‌پرست یا یهودی هم داره به اونچه می‌فهمه عمل می‌کنه  اما حق نیست.


Seyedhamidhosseini: خدا به همه انسان‌ها عقل داده تا راه درست رو تشخیص بدن. حالا اگه کسی عاقلانه عمل کنه و نه از روی تقلید و جوزدگی بلکه با فکر به نتیجه‌ای برسه که واقعا درست نباشه، خدا هیچ وقت مؤاخذه و عذابش نمی‌کنه. چون خدا بیش از توان و طاقت کسی ازش انتظار نداره.


**********: چطور ممکنه کسی با فکر و عقل به گاوپرستی برسه؟


Seyedhamidhosseini: در شرایط عادی اگه کسی عقلش رو ملاک قرار بده حتما به وجود خدا پی‌ می‌بره. من اون مطلب رو به صورت فرضی عرض کردم. اما مشکل اینه که چه گاوپرست و چه مسلمون معمولا با فکر راهشون رو انتخاب نمی‌کنن و اسیر جو و جامعه و گذشتگان خودشون هستن. این جور دین‌داری فایده‌ای نداره و پذیرفته نمیشه.


**********: یعنی حتی مسلمونی وراثتی هم پذیرفته نیست؟


Seyedhamidhosseini: نه، چه فرقی می‌کنه با گاوپرستی وراثتی؟ مگر اون مقداریش که آدم فکر کرده باشه و فهمیده باشه چی کار داره می‌کنه.


**********: اون بنده خدا می‌گفت اصلا امکان نداره آدم بتونه درباره دین راستین تحقیق کنه. حتی تحقیق در باب اینکه شیعه حرف حق رو می‌زنه یا سنی هم یه عمر وقت می‌خواد چه برسه بخوای در باب تمام ادیان جستجو کنی.


Seyedhamidhosseini: بله حرف درستیه. مگه ما در مورد سایر ادیان تحقیق می‌کنیم؟


**********: خوب پس چه جوری از دین وراثتی بیایم بیرون و بفهمیم که دین حقی داریم؟! با تحقیقه دیگه.


Seyedhamidhosseini: معنی تحقیق این نیست که باید بریم همه ادیان عالم رو بررسی کنیم و بعد انتخاب کنیم. مهم اینه که از کنار مسائل مهم زندگی بی‌تفاوت رد نشیم و چیزی رو بی‌دلیل قبول نکنیم. همین کافیه. اصلا بررسی همه ادیان امکان نداره. خدا هم از کسی انتظار نداره این کار رو بکنه. هیچ امام و پیغمبری هم چنین چیزی رو از مردم نخواستن. اونها فقط مردم رو به تفکر و زندگی عاقلانه دعوت می‌کردن.


**********: از کجا معلوم که منظور قرآن از اسلام همون معنای اصطلاحی که به دین ما میگن نباشه؟


Seyedhamidhosseini: آیات قرآن این نکته رو نشون می‌ده. قرآن در آیه ۳۰ سوره روم می‌گه دین حق همون پیروی از عقل و فطرته. در آخر سوره بقره هم می‌گه: لایکلف الله نفسا الا وسعها. توجه به همین دو تا آیه نشون می‌ده که منظور از اسلام، تسلیم بودن در برابر حقیقته اما تا جایی که امکانش برای هر کس وجود داره.


**********: درسته.


Seyedhamidhosseini: بعد هم قرآن هیچ‌جا نگفته که مردم باید برن همه ادیان رو بررسی کنن. ضمن اینکه خیلی جاها پیروان ادیان دیگه رو هم تحسین کرده. یعنی اونایی که به همون دینی که فهمیدن درسته واقعا پایبند بودن و دنبال هوی و هوس و تعصب نبودن.


**********: یعنی قرآن همه ادیان رو بر حق می‌دونه؟


Seyedhamidhosseini: نه اصلا. یک حقیقت و یک صراط مستقیم بیشتر وجود نداره اما برداشت‌ها از اون متفاوته. مهم اینه که آدم برای ارتقای برداشت خودش تلاش کنه و همون چیزی رو که می‌فهمه، بدون تعصب و خودخواهی بپذیره.


**********: درسته. دست شما درد نکنه.


Seyedhamidhosseini: خواهش می‌کنم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *