یعنی می‌گید شیعه بشم؟


ساسان: سلام حاج آقا.


سید حمید:  سلام بر شما


ساسان: خوب هستید شما؟ من یه سؤال داشتم ازتون.


سید حمید :  ممنون. بفرمایید در خدمتم.


ساسان: حاج آقا می‌خواستم نظرتون رو در مورد اهل سنت بدونم. شما معتقدید که اونا راهی به بهشت ندارن؟


سید حمید:  نه چنین اعتقادی ندارم. هر کس به اندازه‌ای که امکان شناخت حق رو داشته باشه مسئوله. اگه کسی بفهمه که شیعه حقه اما باز تعصب داشته باشه و حق رو نپذیره، خوب حتما عقوبت میشه.


ساسان: به نظرتون لعن کردن خلفای پیامبر کار درستیه؟


سید حمید :  لعن اگه به معنی دشنام و توهین باشه درست نیست؛ اما اگه به معنی نفرین و اظهار بیزاری باشه هیچ اشکالی نداره و خوب هم هست. اگه ببینیم کسی ظلم می‌کنه یا خسارت بزرگی به اسلام زده و زحمات پیامبر رو هدر داده ما باید موضع خودمون رو در برابرش مشخص کنیم و ازش بیزار باشیم.


ساسان: به نظر شما شیعه از اهل سنت برتره؟ پس چرا مسلمونای اروپایی که با کلی فکر و تحقیق اسلام رو قبول می‌کنن سنی میشن؟


سید حمید :  این که دلیل نمیشه، بعضی از اونها هم شیعه میشن. مهم اینه که ما تحقیق کنیم و برای عقیده‌مون استدلال داشته باشیم.


ساسان: ولی اکثرشون سنی می‌شن.


سید حمید:  اکثریت ملاک حق بودنه؟ عملکرد دیگران که درست یا نادرست بودن چیزی رو نشون نمی‌ده.


ساسان: نه ولی اونا با دلیل انتخاب می‌کنن.


سید حمید:  بله اونها تحقیق می‌کنن و می‌فهمن که اسلام حقه اما چیزی که از اسلام می‌شناسن همون اهل سنته. اکثریت بودن اهل سنت باعث شده کسانی که از بیرون به اسلام نگاه می‌کنن یا وارد میشن تصور کنن اسلام همون چیزیه که اهل سنت می‌گن.


ساسان: اصلا مگه نمیشه هم سنی درست باشه هم شیعه؟


سید حمید: نه چطور ممکنه دو حرف مخالف هر دو درست باشن؟ البته در مشترکاتشون هر دو درست می‌گن. اما اونجا که اختلاف پیدا می‌کنن باید تحقیق کرد و حرف درست رو انتخاب کرد.


ساسان: نمیشه اختلافات رو حل کرد؟


سید حمید: چرا اگه تعصب نباشه و آگاهی‌ها بالا بره میشه به نتیجه درست رسید اما در جایی که تعصب‌ها نمی‌ذاره و اکثر افراد هم حوصله مطالعه و بررسی ندارن، باید روی همون مشترکات با هم اتحاد داشته باشیم.


ساسان: فکر نمی‌کنید دعوت به مذهب باعث بیشتر شدن اختلافات بین مسلمین میشه؟


سید حمید: نه. ما نمی‌تونیم باری به هر جهت باشیم و چشممون رو روی حقیقت ببندیم. به هر حال باید برای رشد بیشتر خودمون و دیگران تلاش کنیم. اما این کار نباید باعث تفرقه و دشمنی بشه. ما باید به عقاید و افکار دیگران احترام بذاریم و با همه انسان‌ها دوست باشیم و همدیگه رو تحمل کنیم؛ برادران مسلمانمون که دیگه جای خودشون رو دارن و احترامشون واجبه؛ ولی تا جایی که می‌تونیم باید برای پیدا کردن راه درست و نشون دادنش به دیگران تلاش کنیم.


ساسان: نه حاج آقا من با این حرفتون مخالفم. آیا شما معتقدید هیچ موردی نیست که حکم سنی‌ّ‌ها از شیعه بهتر باشه؟ حتما مواردی هست.


سید حمید: منظورتون از حکم چیه؟ اگه منظور عملکردهاست بله ممکنه حتی غیر مسلمونا هم در بعضی موارد از مسلمونا بهتر عمل کنن. ولی الان صحبت سر مبانی و اعتقاداته. ما باید فکر کنیم و بررسی کنیم ببینیم کدوم حرف درسته.


ساسان: کلا می‌گم. من تا حدی موافقم که شیعه بهتر از سنیه. حالا اگه من شیعه نشم به جهنم خواهم رفت؟


سید حمید: من که نمی‌تونم جای خدا تصمیم بگیرم و بهشت و جهنم رو تقسیم کنم اما به نظر شما اگه کسی حق رو بشناسه و زیر پا بذاره جای بازخواست و عقوبت نداره؟


ساسان: اما خوب سنی‌ها که خیلی ناحق نیستن.


سید حمید:  بله حتما همین طوره اونها به خاطر مسلمان بودن و معتقد بودن به خیلی از حقایق قابل احترام هستن و اگه در یافتن حقیقت کوتاهی و تعصب نداشته باشن حتما پیش خدا هم مأجورن؛ اما صحبت اینه که ما نمی‌تونیم حق رو نادیده بگیریم. یعنی حتی اگه ببینیم گروهی از شیعیان هم در موضوعی ناحق می‌گن نباید حرف نادرست رو بپذیریم.


ساسان: نمیشه من شیعه نشم اما اعتقاداتم رو ملایم‌تر کنم؟ راستش من جدا به این نتیجه رسیدم که شیعه بهتره. اما نمی‌دونم چی کار کنم.


سید حمید: ببینید اسم که مهم نیست. مهم اینه که شما هر چیزی رو که بهش اعتقاد پیدا می‌کنید روی حساب و بررسی باشه. شما مطمئن باشید که شیعه واقعی ملایمه و اهل تندی و افراط و خشونت نیست.


ساسان: من همه عبادتا رو انجام می‌دم و خیلی پاک زندگی می‌‌کنم.


سید حمید: خوب همین عبادات رو بر چه اساسی انجام می‌دید؟ بر اساس نظر اهل سنت یا شیعه؟ مهم اینه که مطمئن باشید عبادت رو درست انجام می‌دید و در انجام وظیفه در برابر خدا کوتاهی نمی‌کنید.


ساسان: خوب چه فرقی می‌کنه که دست باز باشه یا بسته؟ چون دستم بسته است خدا قبول نمی‌کنه؟ مگه عبادت خدا و باطن عمل مهم‌تر نیست؟


سید حمید: بله باطن اعمال خیلی مهم‌تر از ظواهره ولی روح اصلی همه عبادت‌ها و اعمال، تسلیم بودن در برابر خدا و عمل به همون چیزیه که او خواسته. با نگاه شما میشه گفت که چه فرقی می‌کنه نماز رو یک رکعت بخونیم یا دو رکعت؟ به نظر شما اگه نماز دو رکعتی رو یک رکعت یا سه رکعت بخونید خدا قبول می‌کنه؟


ساسان: این دو مسئله با هم قابل قیاس نیست.


سید حمید: هیچ فرقی نداره. وقتی ما راهی برای بررسی داریم و می‌تونیم حق رو تشخیص بدیم،‌ باید وظیفه‌مون رو به‌درستی بشناسیم. در عبادت هم ما موظفیم دقیقا اونی که خدا از ما خواسته رو انجام بدیم و حق نداریم تغییرش بدیم.


ساسان: دارم دیوونه میشم. نمی‌دونم چی کار کنم. پریشونم. کاش تو یه کشور سنی به دنیا اومده بودم.


سید حمید: نه اصلا موضوع پیچیده و مشکلی نیست. خیلی واضحه. ما باید از پیامبر و کسانی که ایشون معرفی کردن راه عبادت و زندگی رو یاد بگیریم نه از کسانی که معلوم نیست حرفشون درسته یا نه.


ساسان: اینجا آدم رو تفتیش عقاید می‌کنن …


سید حمید: نه ببینید اینکه ربطی به شیعه نداره. قبلا هم گفتم که کارهای ما یا دیگران، ملاک شیعه و سنی یا درست یا نادرست بودن مسائل نیست.


ساسان: اصلا از کجا معلوم شما همون کارهایی رو انجام می‌دین که اماماتون گفتن؟ شاید حدیثاتون جعلی باشن.


سید حمید: بله این احتمال رو در مورد هر حرف و نظری میشه مطرح کرد. خوب درباره سنی‌ها هم میشه همین احتمال رو مطرح کرد که شاید بر اساس احادیث جعلی چیزی رو به پیامبر نسبت دادن. اما پیدا کردن حقیقت راه داره. روش‌های علمی و بررسی منطقی تکلیف ما رو روشن می‌کنه. با اون روش‌ها متخصصان می‌تونن تشخیص بدن که این حدیث صحیحه یا جعلی. ضمن اینکه بعضی چیزا خیلی واضحه. شما اگه به کتابای معتبر اهل سنت هم مراجعه کنید و منصفانه بررسی کنید می‌بینید با وجود سانسور شدید حکومت‌ها و ممنوع بودن نشر احادیثی که حرف شیعه رو تأیید می‌کنه، باز هم دلایل محکم و فراوانی وجود داره که حقیقت رو نشون می‌ده.


ساسان: نمی‌دونم چی کار کنم. وقتی نماز می‌خونم حرفای هم‌اتاقی‌هام توی ذهنم میاد که می‌گن شیعه بهتره.


سید حمید: حرف دیگران که ملاک نیست. شما باید خودتون مطالعه و تحقیق کنید و تشخیص بدید.


ساسان: مشکل اینه که خودمم تا حدودی تشخیص دادم.


سید حمید: خوب آدم وقتی تشخیص بده دیگه شکی براش نمی‌مونه و دیگه نباید تردید داشته باشه. آدم باید بر اساس تشخیص و انتخابش زندگی کنه. به نظرم همون بخشی از حدیث غدیر که در منابع اصلی حدیث اهل سنت نقل شده و خودشون اون رو صحیح دونستن کافیه تا بفهمیم پیامبر تکلیف بعد از خودشون رو روشن کرده بودن.


ساسان: یعنی می‌گید شیعه بشم؟


سید حمید: من نمی‌گم چی کار کنید. می‌گم به عقل و تشخیصتون احترام بذارید. نذارید اسیر تعصب و حرفای دیگران بمونید.


ساسان: عقلم می‌گه شیعه حرفش منطقی‌تره.


سید حمید: این خیلی ارزش داره که آدم خودش با فکر و مطالعه راهش رو انتخاب کنه. تنها شرطش هم اینه که یک طرفه پیش قاضی نره. یعنی فقط حرفای هم‌فکرای خودش رو نخونه و نشنوه؛ حرف مخالفانش رو هم ببینه و تا قانع نشده دست از بررسی و پرسیدن برنداره. وقتی هم حرفی رو منطقی دید از اینکه دست از عقاید قبلیش برداره و نظرش رو عوض کنه نترسه.


ساسان: بله ممنونم حاج آقا. من سعی می‌کنم بیشتر مطالعه کنم و درست تصمیم بگیرم.


سید حمید: امیدوارم موفق باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *