شاهدی بر بی‌کفایتی ما

❇️ در این بیست سالی که به‌‌صورت تخصصی فعالیت‌های دینی در فضای مجازی را پیگیری و طرح‌های روزآمد و اثربخش ادیان و مذاهب را در اینترنت رصد می‌کنم، پروژه‌ای به بزرگی و جامعیت وب‌سایت شاهدان یَهُوَه (https://www.jw.org/fa) ندیده‌ام.

?این طرح، بدون بهره‌گیری از بودجهٔ دولتی یا حمایت نهادهای مذهبی، انبوهی محتوای جذاب مرتبط با کتاب مقدس را به ۹۸۷ زبان !!! برای رده‌های سنی گوناگون تولید و ارائه کرده است.
این مطالب با تکیه بر آخرین فناوری‌های چندرسانه‌ای و در قالب‌هایی چون کارتون، داستان، نمایشنامه، بازی، سرود و نکات علمی و روان‌شناسی در اختیار عموم قرار گرفته و کیفیت آن در حدی است که حتی جزئیات ویدیوها با هر زبان‌ انطباق می‌یابد و ترجمه‌ها از قوّت متون و جنبه‌های هنری آن نمی‌کاهد.

?شاهدان یَهُوَه نام فرقه‌ای تازه‌‌تأسیس در مسیحیت است که کمتر از صد و پنجاه سال از پایه‌گذاری آن در آمریکا می‌گذرد و هم‌اکنون بیش از هشت میلیون‌ عضو را به‌عنوان شاهدان آمادهٔ تبلیغ و برگزاری کلاس‌های رایگان حضوری در همهٔ نقاط جهان در اختیار دارد.
بررسی باورهای این گروه نشان می‌دهد با قرائت‌های رسمی و مشهور ارباب کلیسا هماهنگ نیست و انحرافاتی چون تثلیث و صلیب را نمی‌پذیرد؛ گرچه در زمینه‌های متعددی همچنان گرفتار خرافات و جزم‌اندیشی است.

✅ آنچه در این میان اهمیت دارد، تحلیل روش‌ها و الگوهای موفق این طرح برای بهره‌گیری در فعالیت‌های مشابه فرهنگی و مذهبی است.
ای کاش متولیان فضای #مجازی و تبلیغات دینی به‌جای دل‌خوشی به کاری غیراخلاقی و بی‌فایده چون فیلتر کردن این‌گونه سایت‌ها، همت و توان خود را بر اقدامی ایجابی متمرکز می‌کردند تا به‌رغم بودجه‌های میلیاردی و مراکز و مؤسسات فراوان، راه‌اندازی سامانه‌ای قرآنی در حد یکی از صدها زبان این سایت، آرزویی دست‌نیافتنی به‌نظر نمی‌رسید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *