مرامنامه شیعیان غالی یا شیعیان خاص؟

✳️ زیارت جامعه کبیره یکی از بهترین زیارت‌نامه‌هایی است که خواندن آن در همه حرم‌های اهل بیت (علیهم‌السلام) توصیه شده و بیشترین اثر را در افزایش معرفت و ارتباط معنوی با اولیای الهی به‌همراه دارد.

❇️ متن این زیارتنامه از سوی امام هادی (علیه‌السلام) و در پاسخ به درخواست یکی از یاران آن حضرت انشا شده و محتوایی وحیانی و فراتر از سخنان افراد عادی را در بر دارد.

سند این متن از نظر بررسی‌های تخصصی، سندی معتبر و قابل اطمینان است و نقل شدن آن در کتاب‌های اصیل و کهنی چون «من لایحضره الفقیه» و «تهذیب‌الاحکام» تردیدی در اصالت آن باقی نمی‌گذارد.

✳️ محتوای این زیارتنامه شامل بیان اعتقادات توحیدی و مفاهیمی عمیق در توصیف جایگاه والای اهل بیت (علیهم‌السلام) و دعاهایی زیبا برای حرکت در مسیر آن بزرگواران است و هیچ نکته‌ای غیر منطقی یا مخالف با قرآن در آن دیده نمی‌شود.

اینکه چنین مضامین بلندی برای همگان بیان نشده و بخشی از مقامات اهل بیت (علیهم‌السلام) تنها در اختیار اصحاب خاص آنها قرار گرفته، به‌خاطر ملاحظه ظرفیت و درجات معرفتی افراد بوده است.

❇️ ما نیز در مواجهه با دیگران و هنگام بیان فضائل اهل بیت (علیهم‌السلام) باید شرایط، ظرفیت و پیش‌فرض‌های ذهنی مخاطبان را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم به‌جای راندن، آنها را گام به گام به‌ حقیقت نزدیک کنیم.

با توجه به نکات فوق درمی‌یابیم زیارت جامعه کبیره مرامنامه شیعیان غالی نیست، بلکه مرامنامه شیعیان خاص و ناب اهل بیت (علیهم‌السلام) است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *