در تفسیر فرات از بشر بن شریح نقل شده که میگوید: روزی از امام باقر (علیه السلام) پرسیدم: «امیدبخشترین آیه قرآن کدام آیه است؟» حضرت فرمود: «اطرافیان شما در این باره چه نظری دارند؟» گفتم: «آنها معتقدند آیه “یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لاتقنطوا من رحمه الله” (ای بندگان من که بر نفس خویش اسراف کردهاند از رحمت خدا ناامید مباشید) امیدوارکنندهترین آیه قرآن است.» حضرت فرمود: «اما ما اهل بیت چنین اعتقادی نداریم.» پرسیدم:«پس نظر شما در این مورد چیست؟» فرمود: «آیه “ولسوف یعطیک ربک فترضی” (و پروردگارت آنقدر به تو عطا خواهد کرد که راضی شوی) امیدبخشترین آیه قرآن است. و منظور از آن شفاعت است. به خدا قسم شفاعت! به خدا قسم شفاعت!»
همانگونه که مرحوم علامه طباطبایی نیز در تفسیر گرانقدر المیزان به خوبی بیان داشتهاند، دلیل ترجیح آیه دوم بر آیه “لاتقنطوا” این است که در ادامه این آیه، شرط برخورداری از آن رحمت واسعه، توبه و تسلیم و عمل نیک اعلام شده است ولی در آیه مربوط به شفاعت، هیچ قید و شرطی جز رضایت پیامبر مهربانی و رحمت وجود ندارد.
شفاعت یکی از اصول مسلم اعتقادی است که در آیات زیادی از قرآن و احادیث فراوانی از پیشوایان دین مورد تاکید قرار گرفته است. بر اساس این اصل، گناهکارانی که اهل عناد و استکبار نبودهاند و بر اثر غفلت و کوتاهی، مستحق عذاب شدهاند، با وساطت کسانی که واسطه همه فیوضات و هدایتهایند، مورد لطف و بخشش الهی قرار میگیرند. و از آنجا که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فردی بینهایت دلسوز و مهربان بودهاند، ما مطمئنیم که ایشان هرگز به عذاب و به جهنم افتادن پیروان و دوستان خود رضایت نخواهند داد. پس این آیه میتواند بیشترین امید و دلخوشی را برای ما به ارمغان آورد. تنها نکتهای که باید مراقب و نگران آن باشیم این است که تلاش کنیم گناه و غفلت، به تدریج ما را از جرگه پیروان و محبان آن حضرت خارج نکند.
سلام حاج آقا ..یه نکته !! البته این نکته از روی حرص و طمعی که در وجود انسان نهفته است )به ذهن حریص بنده خطور کرده!!! گفتید پیامبر بسیار دلسوز و مهربان در حق پیروان خودشون هستن .حاج آقا میگم شاید شفاعت آن دسته از انسان هایی که از جرگه پیروان ، به علت گناه خارج شدن رو هم بکنه !!!!این بیت شعر هم تقدیم : ///// زمهربانی جانان طمع مبر حافظ * که نقش جور و و نشان ستم نخواهد ماند.. یا حق
قربان کجای آیه “ولسوف یعتیک …” و یا سوره الضحی به “شفاعت” اشاره میکنه؟!!! به نظر من فرمایش امام کاملن نادرسته! خداوند در آن سوره از رسول به دلیل مشکلات و گرفتاریهایش دلجویی میکند و به او امید میدهد که “… آخر کار برای تو بهتر از آغاز است. خدایت به تو آنقدر میبخشد تا راضی شوی. آیا تو را یتیم نیافتیم، پس سرپناهت دادیم. و گمراه یافتیمت، پس هدایتت کردیم. …” کجای این آیات به شفاعت اشاره میکند؟!!! پاسخ دیگران درست به نظر میرسد و پاسخ امام فقط در باره رسول صدق میکند!
با سلام
چرا شیعه در اصول دین و آئین آن تحریف روا داشته است؟
جناب حسینی سلام 🙂 ظاهرن ما یکی دو سال پیش با هم بحث های مفصلی داشتیم (اگر خاطرتان باشد) من الان شما را به یاد آوردم. ممنون از پاسختان. اما به نظرم پاسخ شما دو اشکال عمده دارد.
۱: امامان معصوم نیستند. زیرا حتی پیامبر هم معصوم نبود، چه رسد به امام! دلیل: همین سوره الضحی به وضوح میگوید “گمراه یافتیمت پس هدایتت کردیم” یا سوره فتح که به قولی آخرین آیاتی است که بر پیامبر نازل شد “فسبح بحمد ربک واستغفره، انهو کان توابا” به وضوح از پیامبر خواسته شده به درگاه خوا توبه کند و در خواست بخشش نماید. توبه از چی؟ بخشش برای کی؟ برای فرد معصوم؟!!!
۲: چرا از من خواسته اید که سود و زیان پیامبر را تشخیص دهم (“به نظر شما چه چیزی پیامبر را راضی میکند؟”) یادتان باشد هدف ما این است که از این آیات پی به واقعیت ببریم نه اینکه آنها را مطابق میلمان تفسیر کنیم. اینجا که متن بسیار روشن است. پیچیدگی در آن نیست که نیاز به تفسیر داشته باشد. چه در آن صورت نیز بایستی بین معنی ظاهری و تفسیر تناسبی وجود داشته باشد….
… در اینجا خدا به پیامبر میگوید که “همانا اگر خدایت وعده ای داد آن را بی عمل نمیگذارد” و سپس شاهد میاورد که ««یتیم بودی سر پناهت دادیم، فقیر بودی دارنده ات کردیم. پس تو هم اگر فقیر و یتیمی به تو مراجعه کردنند از خود مرانشان»» و اینجاست که مفسر این فقیر را با درخواست کننده شفاعت یکی میگیرد! ولی به منطق قضیه توجه نمیکند که اگر منظور این باشد این خداست که در اینجا پیامبر را به شفاعت (ظاهرن) تشویق میکند، نه بلعکس آن. پس دیگر گفتن “بخشش خداوند برای رضایت پیامبر ” بی معنی میشود. البته سخت است پذیرفتن اینکه امامی معصوم باشد ولی اشتباه فاحش کند.
بارالها!لیاقت شهادت را به ما عطا فرما!
آمین/به من هم سر بزنید حمید آقا/یاعلی/التماس دعا
salam arz mikonam khedmate shoma.bahde salam wa hehteramate qalbi khedmate shoma -sohale dashtam ke homidvaram jawabe bandaro erayeh farmayed.heen ke namaze ke maa shiheh yan mikhonem yahne ba daste baz az che waqt wa ki aval daste baz khond ke taa hala maha han ro darem tahqib mikonem.?
نمی فهمم که چرا رحمت خدا محتاج درخواست کس دیگری است هرچند آن فرد رسول باشد؟من خدای بی واسطه را بیشتر دوست دارم.
سلام 🙂 ممنون از لطف شما. آقای حسینی من شنیده ام سقراط گفته است “هدف ار بحث این نیست که من یا تو حرفمان را به کرسی بنشانیم. هدف این است که راهی به سوی واقعیت/حقیقت باز کنیم” من سعی میکنم این حرف حکیمانه را همیشه رعایت کنم و امیدوارم از سوی شما هم همینگونه باشد. در غیر این صورت از دید من بحث بی فایده است. با این مقدمه من از شما خواهش میکنم اگر قصد پاسخ گویی دارید دقیقن به پرسش مطرح شده پاسخ دهید. مثلن اگر دو آیه ای که مثال آوردم و به نظرم عصمت پیامبر را رد میکند و شما مخالف آن هستید توصیح بفرمایید پرا این دو آیه من به گمان شما نادرست برداشت کرده ام. نه اینکه یک گزاره عقلی برای اثبات عصمت پیامبر مطرح فرمایید…
شما میگویید اگر پیامبر معصوم نباشد وحی بی ارزش میشود. و سپس ظاهرن استدلال میفرمایید چون وحی درست (با ارزش) است {یا بهتر است بگویم چون ما میخواهیم اینگونه باشد} پس عصمت نیز صادق است. خوب این هیچ تفاوتی ندارد با اینکه بگوییم “پیامبر معصوم است” یعنی ما هنوز در همان خانه اول هستیم! زیرا درست بودن وحی را به صورت پیش فرض صادق گرفتیم، نه اینکه مستقلن اثبات کرده باشیم. به هرحال حتمن به این موضوع در آینده خواهید پرداخت. اما در باره وعده خداوند…
خداوند در این سوره درباره وعده خود چیزی نمیگوید! اما اگر اشتباه نکنم این سوره دقیقن یا به فاصله اندکی پس از انقطاع وحی نازل شده است. با تکیه بر این فرض میتوان حدس زد که وعده خداوند رسالت پیامبر است که در ان وقفه ایجاد شده بوده است. اما چیزی که برای من (و به احتمال قوی بسیاری دیگر که حرف امام یا هر کس دیگری را بی دلیل قانع کننده نمیپذیرند) این سوال باقی میماند که بر اساس کدام شواهد ایشان آیه “ولسوف یعتیک …” را مصداق شفاعت گرفته اند؟ من تصور میکردم از روی “سائل” باشد که شما میفرمایید نه. خواهشمند است اگر ممکن است دقیقن در این باره توضیح بفرمایید. ممنون.
پوزش بابت تکرار اشتباه املایی: یعطیک درست میباشد.
به نام حضرت دوست
کلام همه ی ائمه گهر بار است.
حالا فهمیدم که چرا اسم وبلاگتون رو کلام گذاشتید.
عالیه انتخاب کلام شما -موفق و مؤید باشید.
به نام حضرت دوست …..
نمی دانم …
فقط میدانم که می آیی و با آمدنت جهان را محیای آمدن رسول خاتم خواهی کرد ،
آمدن علی مرتضی ع و فاطمه الزهرا س ، آمدن حسن ع و حسین ع و زینب س و عباس ع،
آری ، جهان را آماده خواهی کرد تا علی اکبر بیاید، تا جهانیان به نظاره بنشینند
شباهتهای خلقی و خلقی و منطقی او را با رسول الله .
مهدی جان جهانیان در انتظار تواند و خود نمی دانند.
بیا ای یوسف زهرا س
سلام بزرگوار …..
پست زیباتونو به تقدیر می نشینم ….
موید و مهدوی باشید …
در پناه حضرت دوست ….
سلام آقای حسینی. خوب باید نتیجه گرفت که شما پاسخ پرسش مرا نمیدانید. خوب، اشکالی ندارد. من هم پاسخی برای پرسش شما ندارم. یعنی نمیدانم “نزول این سوره پس از انتقطاع وحی” را کجا خوانم! به هر حال باز هم ممنون برای وقتی که گذاشتید و زحمتی که کشیدید. اجازه دهید در اینباره بیشتر فکر و مطالعه کنم و برداشت خودم را از این سوره و آیه بعدن بیان کنم.
از اینکه هستید خوشحالم
با عرض سلام
خسته نباشیى
سلام/در ایه ۳۱ سوره نور(ایه حجاب) اشاره به دو استثناء شده است که اولین مورد ان(الا ما ظهر منها)مربوط به زینت های اشکار است.که فکر میکنم مصداق کلی دارد وشامل محرم ویا نا محرم می گردد.ولی برای بنده مبهم است که منظور از ایه کدام زینت هاست که استفاده از انها اشکال ندارد؟وایا بطور کلی خود زینت برای نامحرم نقض نمی گردد؟خواهش می شودنزدیکترین تعبیر به ایه رابفرمایید.متشکرم
از مطلب هدف زندگی در وبلاگم استفاده کردم.خیلی ممنونم.راستی مطلب جدیدتون هم خیلی امید وار کننده بود…
با سلام. برنامه جالبی است. خداوند توفیق عطا فر ماید همه آنانی که برای کشف حقیقت ورساندن پیام حق به گوش حق جویان درتلاشند .جمله حکیمانه سقراط که در همین صفحه دوستی نقل کرد بسیار جای تامل و تفکر دارد واقعا اگر همین یک جمله بسیار با عظمت را در تضارب آرا مد نظر قرار دهیم بسیاری از اختلافات ومشکلات قابل حل خواهد بود.{فبشر عباد الذین یستمعون القول ویتبعون احسنه…} همیشه از قبل؛ خودآگاه و نا خود آگاه آیین ومذهب خود رابر حق دانستن وتعبیر وتفسیر خود را صحیح دانستن دور از انصاف و سلامت اندیشه است. حق یاور حق باوران حق یاور باد.
baa arze salam khedmte shoma.wa zemne arze tabrik be monasebate hide gozashtai qhorban.omidwaram sehatman wa mowafaqh bashed.
tashakor mikonam azin ke jawabe sohale bandaro erayeh farmoded.
yek sohale degi daram -heen ke
=az chi zaman/wa awalin farde ke namazesho daste baz khond ki bood?yahne baa daste baz.
mamnone shoma.lotf koned jawabe sohal ro to id khodam email koned.
baa ehteram .
سلام آقای سید حمیدحسینی.حقیقتا دستتون درد نکنه.